Ads

English French German Spain Dutch Portuguese Chinese Simplified

27 Απρ 2014

Τεχνικές ζωγραφικής για παιδιά

https://www.flickr.com by (Elaine Faith)
Η εικαστική αγωγή και οι διδακτικές της μορφές καθιστούν την παιδική σκέψη πιο ευέλικτη και αποτελεσματική στην αναζήτησης της γνώσης, της έκφρασης και της επικοινωνίας. Η τέχνη ακολουθεί μία ελεύθερη πορεία, ο φυσικός όμως κόσμος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να τη μελετήσει και να κατανοήσει την εικαστική γλώσσα.
Σας δίνουμε λοιπόν κάποιες προτάσεις για να απολαύσετε μαζί με τα παιδιά σας τη μαγεία της εικαστικής τέχνης:
Τεχνικές Ζωγραφικής με υδροχρώματα

Πουαντιγισμός: τα παιδιά χρησιμοποιούν μπατονέτες ή πινέλο σε νερομπογιά ή δαχτυλομπογιά και ζωγραφίζουν με αυτές βούλες.
Βρεγμένο χαρτί: τα παιδιά βρέχουν με νερό χαρτί και στη συνέχεια ζωγραφίζουν πάνω σε αυτό χρησιμοποιώντας το πινέλο ή το βαμβάκι ή ακόμη τα δάχτυλά τους

Δημιουργία Υφής
Πιτσίλισμα: σε βαμμένες επιφάνειες, το παιδί πιτσιλάει με οδοντόβουρτσα ή με το πινέλο χρώμα, ώστε οι σταγόνες να πέσουν στην επιφάνεια ζωγραφικής.
Αλατοζωγραφική: Αφού ρίξουμε αλάτι πάνω σε υγρό και βαμμένο χαρτί, όταν στεγνώσει έχουμε την αίσθηση ενός χιονισμένου τοπίου και η ζωγραφιά μας δίνει μία «τρισδιάστατη» αίσθηση.
Άμμος και κόλλα: Πριν στεγνώσει η ζωγραφιά το παιδί την πασπαλίζει με άμμο. Εάν έχει στεγνώσει, χρησιμοποιούμε κόλλα ώστε να κολλήσει.
Διαδοχικές στρώσεις χρώματος για τη δημιουργία υφής: Συνδυάζουμε το υδρόχρωμα με το κερί ή το λαδοπαστέλ. Καθώς τα αποτελέσματα διαφέρουν κάθε φορά, η δραστηριότητα δίνει τη δυνατότητα πολλών πειραματισμών.
Κερί και υδρόχρωμα: Η ζωγραφική με τη συγκεκριμένη τεχνική επιτρέπει τη δημιουργία μίας λευκής ζωγραφιάς σε χρωματιστό φόντο καθώς τα δύο υλικά δεν αναμειγνύονται.
Ζωγραφική με αραιωμένο χρώμα με κόλλα: Το μείγμα που δημιουργείται κάνει τα χρώματα πιο έντονα και η πινελιά, λόγω της κόλλας, διατηρείται αυτούσια.
Ζωγραφική με υδρόχρωμα και σαπούνι:  Οι ζωγραφιές γίνονται ανάγλυφες καθώς το πινέλο με το χρώμα, περνάει πρώτα από το σαπούνι. Επιπλέον τα χρώματα, όταν στεγνώσουν, φαίνονται πολύ πιο έντονα.
Με υδρόχρωμα και νέφτι: αν και η χρήση ενός υλικού, όπως το νέφτι, πρέπει να γίνει απαραίτητα με τη βοήθεια ενός ενήλικα, το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι ότι όταν περάσουμε μία στρώση από νέφτι πάνω στο υδρόχρωμα, δημιουργείται μία εικόνα με ραβδώσεις.
Ζωγραφική με χλωρίνη: και σε αυτή την τεχνική, η παρουσία του παιδαγωγού κρίνεται απαραίτητη, καθώς η χρήση της χλωρίνης από ένα μικρό παιδί μπορεί να γίνει επικίνδυνη. Αν ληφθούν όλες οι προφυλάξεις η χλωρίνη μπορεί να ξεβάψει ένα χρωματιστό χαρτόνι και να εμφανιστεί μία ζωγραφιά.
Ζωγραφική με διάφορα υλικά: υλικά όπως οι οδοντογλυφίδες, τα κλαδιά, τα φτερά κ.α., βουτηγμένα σε υδρόχρωμα μπορούν να δημιουργήσουν ιδιαίτερες εικόνες.
Ζωγραφική με απομόνωση σχεδίων: απαραίτητη η χρήση χαρτοταινίας, καθώς θα αποτελέσει οδηγό για τη διαφοροποίηση των σχεδίων.
Ζωγραφική με καλαμάκι: οι σταγόνες υδροχρώματος παίρνουν διάφορες κατευθύνσεις και σχηματίζονται με τη βοήθεια του αέρα που προέρχεται από το καλαμάκι.
Ζωγραφική με κηλίδες: αφήνουμε μεγάλη ποσότητα χρώματος και μετακινώντας την επιφάνεια, το χρώμα παίρνει διάφορες κατευθύνσεις

Τεχνικές Ζωγραφικής με λαδοπαστέλ
Τεχνική Scraffito: αφού γεμίσουμε την επιφάνεια με διαδοχικές στρώσεις λαδοπαστέλ, που θα καλύπτουν τις προηγούμενες, χαράζουμε με τη βοήθεια ενός κλειδιού ή άλλου μυτερού αντικειμένου και αποκαλύπτεται μία χρωματιστή εικόνα, σε σκούρο φόντο.
Μείξεις χρωμάτων: τα λαδοαπαστέλ, αναμειγνύονται είτε με τα δάκτυλα ή με ένα βαμβάκι ή ύφασμα.
Λαδοπαστέλ  και νέφτι: και σε αυτή την περίπτωση, η ζωγραφική με νέφτι αντενδείκνυται, όταν δεν υπάρχει η παρουσία ενός ενήλικου ατόμου. Η ανάμειξη των χρωμάτων με το νέφτι προκαλεί την εντύπωση, ότι έχουμε ζωγραφίσει με λαδομπογιά.

Τεχνικές Ζωγραφικής με κηροπαστέλ
Οταν ζωγραφισουμε με κηροπαστέλ, αν τσαλακώσουμε το χαρτί και έπειτα περάσουμε υδρόχρωμα, δίνεται η εντύπωση ότι η ζωγραφιά έχει ραγίσει.

Τεχνικές Ζωγραφικής παστέλ:
Παστέλ σε βρεγμένο χαρτόνι: Αφού βρέξουμε το χαρτόνι, ζωγραφίζουμε με παστέλ. Τα χρώματα θα είναι πιο έντονα.
Σκόνη παστέλ: ξύνουμε τα παστέλ και με τη σκόνη δημιουργούμε εικόνες είτε με τη χρήση βαμβακιού ή με τα δάχτυλα

Άλλες μορφές εικαστικής τέχνης
Η εικαστική τέχνη δεν έχει περιορισμούς.  Πέρα από τις τεχνικές που αναφέρθηκαν ανωτέρω υπάρχουν και άλλες που συνδυάζουν τη φαντασία με τη δημιουργικότητα και προάγουν το πνεύμα των παιδιών.

Το τύπωμα και οι σφραγίδες, που μπορούν να δημιουργηθούν από φυσικά υλικά που υπάρχουν στο περιβάλλον και χρώμα. Έτσι μία πατάτα μπορεί να γίνει σφραγίδα ή οποιοδήποτε άλλο υλικό μπορεί να πάρει το συγκεκριμένο ρόλο είτε είναι ύφασμα ή σπάγκος. Με τη χρήση ενός χαρτιού μπορούμε να δημιουργήσουμε στένσιλ  και αφού το τοποθετήσουμε σε μία επιφάνεια να το ψεκάσουμε με χρώμα, δίνοντας μορφή στο σχέδιό μας.

Το κολάζ, επιτρέπει να συνδυαστούν, πολλά και διαφορετικά υλικά, δημιουργώντας ένα μοναδικό αποτέλεσμα πρωτοτυπίας και φαντασίας. Η χρήση του ψαλιδιού, που παράλληλα συμβάλει και στην εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας, ή ακόμη και τα ακανόνιστα σχήματα που θα κόψει με τα χέρια του ένα μικρότερο παιδί, μικρότερο των τριών, που δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι μπορούν να δημιουργήσουν ένα ελεύθερο και συνάμα μοναδικό αποτέλεσμα.

Βιβλιογραφία 

Chapman, L. H. (1993). Διδακτική της τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Εκδόσεις Νεφέλη

Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2005). Οδηγός Νηπιαγωγού. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο & Ελληνικά Γράμματα

Μανέτα, Μ. & Σκουμίδη, Σ. (2009). Μέθοδοι δημιουργικής απασχόλησης και τεχνικά εποπτικά μέσα. Αθήνα: ΟΕΔΒ

Σάλλα – Δοκουμετζίδη, Τ. (1996). Δημιουργική φαντασία και παιδική τέχνη, Αθήνα: Εξάντας

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου