https://www.flickr.com by Federico Morando |
Το διαδίκτυο σήμερα
αποτελεί μια νέα πραγματικότητα, η οποία αλλάζει και εξελίσσεται με γρήγορους
ρυθμούς. Η χρήση του επαναστατικού αυτού μέσου από διαφορετικές κοινωνικές
ομάδες, αυξάνεται συνεχώς καθώς αυτό προσφέρει την δυνατότητα για εύρεση
πληροφοριών, ψυχαγωγία, επικοινωνία, εκπαίδευση, εμπόρια κλπ., διευκολύνοντας
με αυτό τον τρόπο την ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Παρόλο που το διαδίκτυο έχει
πολλά πλεονεκτήματα, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες εμπειρικές μελέτες
φανερώνουν...
την αρνητική πλευρά του, που είναι αποτέλεσμα της υπερβολικής και
συχνά παθολογικής καθημερινής χρήσης.
Αρκετές είναι οι
εμπειρικές μελέτες στη διεθνή βιβλιογραφία που φανερώνουν ότι οι νέοι
εμφανίζουν υψηλότερο βαθμό εξάρτησης από το διαδίκτυο σε σχέση με τους
μεγαλύτερους σε ηλικία. Οι περισσότερες από τις μελέτες αυτές μάλιστα εξετάζουν
δείγματα μαθητών – εφήβων, καθώς αυτή η ομάδα χρηστών λόγω του νεαρού της
ηλικίας και συχνά της αδυναμίας να κατανοήσουν ποιες πληροφορίες και
δραστηριότητες είναι σωστές και ποιες λάθος, οδηγούνται εύκολα σε εθισμό από το
διαδίκτυο. Τα τελευταία χρόνια επιπλέον επικρατεί η άποψη ότι και οι φοιτητές
αποτελούν μια ομάδα υψηλού κινδύνου. Κάτι τέτοιο οφείλεται σε διάφορους
παράγοντες μερικοί από τους οποίους είναι η ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο
μέσω των πανεπιστημίων, ο περιορισμένος έλεγχος από γονείς, η ενθάρυνηση για
χρήση του διαδικτύου από τα ίδια τα πανεπιστήμια, η ανάγκη για εύρεση τρόπων
αποφυγής στρεσσογόνων καταστάσεων. Το τελευταίο συνδέεται με το γεγονός ότι κυρίως
οι πρωτοετής φοιτητές βιώνουν προβλήματα που συνδέονται με την προσαρμογή στην
πανεπιστημιακή ζωή και την δυνατότητα εξεύρεσης νέων φίλων και επομένως συχνά αναζητούν
συντροφιά στο διαδίκτυο. Γίνεται κατανοητό λοιπόν ότι η μελέτη του φαινομένου
που συνδέεται με την εξάρτηση από το διαδικτύου με βάση τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά των νέων, αποτελεί ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρόβλημα. Σημειώνεται
ότι οι νέοι έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης σε αρκετές έρευνες στο
εξωτερικό, όμως στην Ελλάδα αυτές είναι περιορισμένες.
Επιπρόσθετα οι
έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στον Ελληνικό χώρο εστιάζουν περισσότερο
στους παράγοντες που οδηγούν σε εξάρτηση από το διαδίκτυο και κυρίως στους
κοινωνικό – δημογραφικούς παράγοντες, ενώ οι συνέπιες για παράδειγμα στην
ψυχική υγεία των χρηστών δεν φαίνεται να έχουν διερευνηθεί. Συνεπώς το θέμα της μελέτης της χρήσης και
εξάρτησης του διαδικτύου από τους νέους στην Ελλάδα, χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.
Θα μπορούσαμε να
αναφέρουμε πολλές ακόμα έρευνες. Το ζήτημα που προκύπτει όμως είναι ότι η ηλικία
των ατόμων που γίνονται «θύματα» του διαδικτύου μειώνεται όλο και περισσότερο
τα τελευταία χρόνια, αφού συχνά βλέπουμε μικρά παιδιά μπροστά στον υπολογιστή. Είναι
ίσως σημαντικό να αναλογιστούμε και το δικό μας ρόλο ως γονείς στον τρόπο που
χειριζόμαστε το θέμα, καθώς πολλές φορές υπάρχει βαθύτερο πρόβλημα που συνδέεται
με το συναισθηματικό κόσμο των παιδιών και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.
Βιβλιογραφία
Bayraktar, F.,
& Gun, Z., (2007). Incidence and Correlates of Internet Usage among
Adolescents in North Cyprus . CyberPsychology & Behavior, 10,
191-197
Beard, K.W.,
(2005). Internet addiction: a Review of current assessment techniques and potential
assessment questions. CybePsychology
& Behavior, 8, 7-14
Byun, S.,
Ruffini, C., Mills, J.E., Douglas , A.C.,
Niang, M., Stepchenkova, S., Lee, S.K., Loutfi, J., Lee, J-K., Atallah, M.,
& Blanton, M., (2009). Internet Addiction: Metasynthesis of 1996-2006 Quantitative
Research. CyberPsychology & Behavior,
12, 203-207
Chou, C., &
Hsiao, M. C., 2000. Internet addiction, usage, and gratifications-the Taiwan ’s
college students’ case. Computers &
Education, 35, 65–80
Ferraro, G.,
Caci, B., D’amico, A., & Di Blasi, M., (2007). Internet Addiction Disorder:
An Italian
Study. CyberPsychology & Behavior, 10,
170-175
Frangos, C.C. Frangos, C.C & Kiohos, A.P. (2010). Internet
Addiction among Greek University Students: Demographic Associations with the
Phenomenon, using the Greek version of Young’s Internet Addiction Test. International Journal of Economic Sciences
and Applied Research, 3 (1),
49-74
Kandell, J.
(1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students
CyberPsychology & Behavior, 1(1), 11-17
Ko, C. H., Yen,
J. Y., Chen, C. C., & Yen C.F. (2005).
Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among
Taiwanese adolescents. Journal of Nervous
& Mental Disease, 193, 273–277.
Ko, C.H., Yen,
J.Y., Chen, C.C., Chen, S.H., Wu, K., & Yen, C.F. (2006). Tridimensional
personality of adolescents with Internet addiction and substance use experience.
Canadian Journal of Psychiatry, 51, 887-894.
Kothari R., (2004). Research Methodology: Methods and Techniques. New Delhi : New Age International Publishers.
Kraut, R.,
Lundmark, V., Patterson, M., Kiesler, S., Mukopadhyahy, T., & Sherlis, W.,
(1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement
and psychological well being? American
Psychologist, 53, 1017–1031
Kraut, R.,
Kiesler, S., Baneva, B., Cummings, J., Helgeson, V., & Crawford, A.,
(2002), Internet paradox Revisited. Journal
of Social Issues, 58, 49-74
Lee, S.H., Lee,
S.Y., Kim, E. J., & Oh, S. G. (2000). Internet addiction of adolescents and
children education. Samsung
life public welfare foundation
Murali, V.,
& George, S. (2007). Lost online: An overview of internet addiction. Advanced Psychiatry Treatment, 13, 24-30
Oh, W.O.
(2003). Factors Influencing Internet Addiction Tendency among Middle School
Students in Gyeong-buk Area. Journal of
Korean Academy of
Nursing , 33 (8),
1135-1144
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου